Kannanottojamme vuosien varrelta

Me Finlaysonilla uskomme, että maailma muuttuu paremmaksi vain tekojen, ei tyhjien lauseiden ansiosta. Otamme kantaa maailman vääryyksiin ja teemme konkreettisia tekoja ihmisoikeuksien ja ympäristön puolesta.

Vuosien varrella olemme ottaneet kantaa ympäristöasioihin, suvaitsevaisuuden puolesta, rasismia vastaan, naisten ja miesten palkkaeroihin sekä tyttöjen oikeuksiin. Tässäpä muutama esimerkki tekemisistämme vuosien varrelta:

Maailman kaunein lakana

Uskomme, että tuote ei voi olla kaunis, jos sen taustalta löytyy ruma tarina.

Päätimme pakata lakanamme jatkossa muovin sijasta kartonkiin. Lisäksi siirryimme käyttämään GOTS-sertifioitua luomupuuvillaa, jolloin tiedämme, mistä puuvillamme tulee. Tämä oli suurin tuotteisiimme liittyvä uudistus vuosisataan.

Mutta kuinka kauniiksi maailma muuttuisikaan, jos IKEA ja muutkin kansainväliset tekstiilijätit tekisivät saman kuin me? Siksi halusimme Helsingin Sanomien etusivulla haastaa myös kilpailijamme mukaan muutokseen.

 

#ykkösketjuun

Finlayson lähti ensimmäisten yritysten joukossa mukaan #ykkösketjuun-kampanjaan, jonka takana on yli 100 suomalaista järjestöä, yritystä ja ammattiyhdistystä. Kampanjan tavoitteena on saada Suomeen ihmisoikeuksia koskeva yritysvastuulaki. Laki velvoittaisi yritykset välttämään ja vähentämään toimintansa kielteisiä ihmisoikeusvaikutuksia.

Lähdimme kampanjaan mukaan, koska haluamme samat pelisäännöt kaikille Suomessa toimiville yrityksille. Reilut markkinat olisivat kaikkien etu. Me Finlaysonilla teemme parhaamme vastuullisuutemme eteen ja yritämme parantaa tekemistämme askel askeleelta. Kilpailemme kuitenkin yritysten kanssa, joilla ei ole välttämättä yhtä tiukkoja vastuullisuuskriteerejä globaalille toiminnalleen. Lain myötä pelikenttä tasoittuisi kaikille yrityksille.

#ykkösketjuun-vetoomus luovutettiin hallitustunnustelija Antti Rinteelle 6.5.2019.

Jesus-lakanat

Millaiset olisivat lakanat, jotka tarvitsee ostaa vain kerran elämässä? Vuonna 2017 lanseerasimme Jesus-pellavalakanat, joissa on käytetty samaa materiaalia sekä samaa twill-sidosta kuin tähän päivään säilyneessä Torinon käärinliinassa, jonka sanotaan juontavan juurensa mahdollisesti jopa ajanlaskumme alkuun. Pellavalakanat ja niiden nimi ovatkin kunnianosoitus vanhalle, kestävälle valmistustavalle, jonka halusimme tuoda tähän päivään.

Jesus-lakanoille myöntämämme 50 vuoden takuu perustuu tarkkaan harkittuihin materiaaleihin sekä yksityiskohtiin. Lopputuloksena on lakana, joka on paitsi vastuullinen myös äärimmäisen miellyttävä käyttää – vuosikymmenestä toiseen.

Buymeonce.com on myöntänyt Jesus-lakanoille Best Aftercare -kategorian voiton heidän omissa Buymeonce Awardseissa 2019.

 

Seis silpomiselle

Maailmassa elää noin 200 miljoonaa silvottua tyttöä ja naista. Yli kolme miljoonaa tyttöä silvotaan edelleen vuosittain. Silpomisväkivalta koskettaa myös suomalaisia tyttöjä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) arvioi, että Suomessa asuu noin 3000 tyttöä, jotka ovat vaarassa joutua silvotuiksi.

Finlayson haluaa olla osaltaan nostamassa tärkeää asiaa keskusteluun ja muuttamassa paitsi maailmaa, myös omaa maatamme. Vuonna 2018 keräsimme nimiä kansalaisaloitteeseen, jonka tavoitteena oli tyttöjen sukuelinten silpomisen kieltäminen omalla lailla. Suomi on Pohjoismaista ainoa, jossa tyttöjen ja naisten silpominen luokitellaan pahoinpitelyksi, muissa maissa aiheesta on oma erillislakinsa.

Kansalaisaloite keräsi 61 266 allekirjoitusta ja se luovutettiin eduskunnalle kesäkuussa 2019. Asiantuntijakumppaninamme kansalaisaloitteessa on Suomen World Vision.

 

Tom of Finland

Olemme sitä mieltä, että jokaisella on oikeus rakastaa ketä haluaa. Finlaysonin Tom of Finland -mallisto lanseerattiin loppuvuodesta 2014 kunnianosoituksena Touko Laaksosen (1920–1991) taiteelle.

Pussilakanoissa, pyyhkeissä, keittiötekstiileissä, sukissa, koristetyynyissä, verhoissa ja kauppakasseissa komeilevat Tom of Finlandin piirroksista tutut vahvan maskuliiniset mieshahmot. Kuvitusvalinnat ovat vahva viesti suvaitsevaisuuden puolesta. Mallistot tehdään yhteistyössä Tom of Finland -säätiön kanssa.

 

Tasa-arvokampanja: Naisen euro

Syyskuussa 2017 päätimme toteuttaa kampanjan, jolla halusimme nostaa esiin miesten ja naisten välistä keskipalkkaeroa Suomessa. Tilastokeskuksen mukaan naisten keskipalkka on 17 % pienempi verrattuna miesten keskipalkkaan. Niinpä naisen euro vastaa käytännössä vain 83 senttiä. Halusimme tasata tätä palkkaeroa kampanjamme ajan. Ajatuksenamme oli tarjota naisille ostokset palkkaeroa vastaavalla alennuksella, miehet puolestaan maksavat täyden hinnan.

Tasa-arvovaltuutettu teki kampanjan tiedotteesta lausunnon, jossa he kehottivat meitä muuttamaan kampanjaviestintää siten, että sama alennus annetaan kaikille, sukupuolesta riippumatta. Myös mainonnan eettinen neuvosto antoi Finlaysonille huomautuksen koskien kampanjan tiedotteen viestintää. Neuvoston mukaan ”vain naisille annettu etu oli hyvän tavan vastaista markkinointia, kun asiaa arvioitiin kokonaisuutena”.

Lopulta toteutimme kampanjan tasa-arvovaltuutetun ehdottamalla tavalla, mutta tarjosimme ihmisille mahdollisuuden halutessaan maksaa myös täyden hinnan, jos he halusivat tukea tasa-arvotyötä. Erotuksen lahjoitimme tasa-arvoa edistävään työhön.

 

 

100 Leijonaa

Joulukuussa 2016 lanseeratulla halusimme antaa itsenäiselle 100-vuotiaalle Suomelle lahjaksi design-hankkeen, jossa yhdessä suunnittelijoiden ja kaikkien suomalaisten voimin haimme virallisen leijonamme kaveriksi vähintään 100 uutta leijonaa.

Arkikäytössä leijonamme on valitettavasti joutunut vääriin käsiin. Sen ympärille on rakentunut syrjivää ilmapiiriä ja merkityksiä, joita on vaikea tunnistaa isänmaallisuudeksi. Samalla isänmaallisuuteen on liitetty suvaitsemattomia piirteitä. Mielestämme isänmaallisuus voi olla kaikkia kansalaisia yhdistävä voima – siksi haluamme palauttaa leijonan taas koko kansan omaisuudeksi.