Potretti: Aini Vaari
Esittelemme lahjakkaan Aini Vaarin, joka on suunnitellut Finlaysonin ikonisimmat kuosit.
Vuonna 1951 Suomen suurin painokangastehdas Finlayson-Forssa perusti Forssaan suunnitteluateljeen, jonne haki myös 20-vuotias Aini Vaari (s.1931). Aini tuli köyhästä perheestä eikä hänellä ollut mahdollisuutta opiskella, joten monien muiden forssalaisten naisten tavoin hän haki lehdessä ilmoitettua assistentin paikkaa. Aini erottui joukosta, minkä hän arvelee johtuvan hyvästä piirustustaidostaan, olihan hän piirtänyt koko ikänsä. Ateljeessa hänet koulutettiin kangassuunnitteluun.
Edistyksellinen ateljee
Suomalaisen tekstiiliteollisuuden kulta-ajalla 1950-1960-luvuilla ateljeessa työskenteli 7-8 hengen tiimi, joka piirsi jopa 500 kuosia vuodessa. Aini kertoo piirtäneensä monenlaisia kuoseja monenlaisiin tarkoituksiin: hänellä saattoi olla työn alla pienikuvioinen paitakangas, jonka jälkeen seuraava työ saattoi ollas sisustuskangas, jonka kuvio oli lähes metrin korkuinen.
Ateljee oli myös hyvin edityksellinen. Johto luotti suunnittelijoihin ja antoi heille vapaat kädet. Järjestettiin opintomatkoja ulkomaille sekä Helsinki-päiviä, jolloin vierailtiin pääkaupungin näyttelyissä ja mannekiininäytöksissä. Nämä uudet vaikutteet siirtyivät myös kankaisiin.
Lue myös Eve Hamarista, suunnittelijasta uusien kukkakuosiemme takana.
Aini Vaarin hippikukat
Painotekniikka määritteli kuosien suunnittelua. Aluksi kuviot siirrettiin kankaille painoteloilla, joka asetti rajoituksia kuvioiden korkeudelle. 1960-luvulle tultaessa siirryttiin filmipainotekniikkaan eli seripainoon, ja samalla painovärit kehittyivät, mikä vapautti suunnittelua. Aini Vaarin kankaissa alkoi näkyä kirkkaita värejä ja kukkasia, mihin vaikutti myös hippiaate ja Marimekon johdattama tie vapaampaan suunnitteluun.
Vuonna 1974 Aini Vaari siirtyi freelanceriksi ja jatkoi kuosien suunnittelua niin Finlaysonille kuin muille suomalaisille tehtaille. Välillä hän kävi kollegoidensa kanssa myyntimatkoilla myös Ruotsissa, jossa hän myi kuoseja muun muassa Borås Wäfverille. Aini jatkoi omaa suunnittelutyötään aina 1990-luvun loppuun asti.
Coronna ja muut rakastetut kuosit
2000-luvulla Ainin suunnittelemia kuoseja on otettu Finlaysonilla uudelleen tuotantoon, joista Coronna lienee kuuluisin. Aini on seurannut aktiivisesti Finlaysonin toimintaa vielä tänäkin päivänä ja pitänyt yhteyttä tuotesuunnittelutiimiin. Esimerkiksi Coronna-kuosin moniväritys syntyi Ainin idean pohjalta, kun ateljeen väki oli häntä tapaamassa vuonna 2018. Aini toi ateljeen suunnittelijoille Coronna-kuosisen pahvimukin, jonka välejä hän oli värittänyt tusseilla ja puuväreillä. Tästä syntyi ajatus 60-vuotiaan kuosin päivittämisestä, ja uudenlaiseksi väritetty kuosi julkaistiin vuonna 2019.
Finlaysonin tiimi tapaamassa Ainia vuonna 2018. Vasemmalta oikealle Kristiina Kurppa, Jukka Kurttila, Aini Vaari, Sami Vulli, Liisa Suurla ja Osmi Koskinen. Ja Ainin värittämä Coronna-paperikuppi
Kuosit: Aini, Coronna ja Taimi
Muita Ainin suunnittelemia ja uudelleen tuotantoon otettuja kuoseja Coronnan lisäksi ovat mm. kukkaisat Aini, Taimi, Sylvi ja Doris sekä kaikkien tunnistama klassikko Omppu.
Kuosit: Sylvi, Omppu ja Doris.