Kesäyön uniin viileä tyyny ja peitto

Viileä-kevytpeitto ja -tyynyt auttavat sinua nukkumaan levollisesti myös hellekautena. Lue myös muut vinkit kuinka säilyttää hyvä uni kesäkautena.

Ihanan lämpimät kesäyöt lähestyvät! Jotta ne olisivat ihania myös unen kannalta, nyt on hyvä hetki päivittää peitto kevyempään. Finlaysonin uusissa Viileä-tyynyissä ja -kevytpeitossa on runsaasti huipputeknisiä ja ekologisia ratkaisuja, jotka tekevät unesta levollisempaa.

Viileä matala tyyny Valkoinen / 50x60 cm
Viileä matala tyyny Valkoinen / 50x60 cm
Viileä peitto Valkoinen / 150x200 cm
Viileä peitto Valkoinen / 150x200 cm

Ekologiset huippumateriaalit

Viileä-sarjan materiaalit ovat hengittäviä ja tuntuvat ihanan pehmeiltä ja sileiltä iholla. Päällyskangas on ekologista Tencel-puuvillasekoitetta, joka haihduttaa iholta kankaalle siirtyvää kosteutta nopeasti. Lisäksi Tencelin alla on viilentävä Climarelle-kangas, jossa on erityisiä kehon lämpöön reagoivia ja lämpötilaa tasapainottavia mikrokapseleita.

Myös ympäristön kannalta voi olla levollisin mielin, sillä Viileä-tyynyjen ja -peittojen täytteenä käytetään Suprelle Blue Breathe -ontelokuitua, joka on valmistettu rannoilta kerätyistä muovipulloista. Kuitu on GRS-sertifioitua eli se pystytään jäljittämään aivan alkulähteille asti. Finlaysonin tuotteiden kuidussa käytetty muovi on kerätty Indonesiasta ja se on hankittu Plastic Bank -organisaation kautta. Plastic Bank on yksi tärkeimmistä toimijoista, joka kerää vastuullisesti rannoilta muovijätettä kierrätetyksi raaka-aineeksi ja tukee samalla paikallisia yhteisöjä. Raaka-aineen nimi on Stop Ocean Plastic, josta siis myös Finlaysonin käyttämä Suprelle Blue Breathe -kuitu on valmistettu.

Lisää hyvää unta

Hyvään yöuneen vaikuttaa eritoten valon määrä ja nukkumispaikan lämpötila, joiden saaminen unen kannalta optimaalisiksi voi kesäöinä olla hankalaa. Valo pilkottaa kaihtimien välistä, lakanat liimautuvat ihoon eikä tuulettaakaan voi, kun lintujen laulu herättää unen läpi. Listasimme alle muutaman takuuvarman vinkin, jolla voit taata itsellesi hyvät ja ansaitut yöunet myös kesälomakautena. 

1.

Satsaa pimennysverhoihin! Pelkät kaihtimet harvoin riittävät, sillä valo pääsee siilautumaan niiden väleistä. Sama pätee pimentävään rullaverhoon: valo karkaa herkästi rullaverhon sivuista. Katosta lattiaan ulottuvat täyspimentävät verhot tekevät makkarin niin pimeäksi, että uni ei varmasti häiriinny. Jos pimennysverhoja ei ole, kannattaa totutella käyttämään kasvoille asetettavaa unimaskia.

2.

Taltuta makuuhuoneen kuumuus tuulettamalla ja pitämällä päiväsaikaan kaihtimet kiinni ja rullaverho alhaalla, jolloin huone ei kuumene yhtä voimakkaasti. Jos nämä eivät auta, siirry kuumaksi kaudeksi nukkumaan kodin viileimpään paikkaan, esimerkiksi patjalle kellarikerroksen lattialle. Tärkeää on myös vaihtaa peitto kevyempään, kuten Viileä-kevytpeittoon. Kokeile myös tyynyliinan pakastamista ennen nukkumaanmenoa.

3.

Nukkuminen ikkuna auki tuo raikasta ja viileää ilmaa huoneeseen, mutta aamuiset luonnon ja liikenteen äänet saattavat herättää ikävästi. Kokeile korvatulppia tai käytä yöllä vaihtoehtoisesti tuuletinta. Se kannattaa muuten hankkia hyvissä ajoin ennen hellekauden alkua, niillä kun on tapana loppua kaupoista kun lämpöaalto saapuu Suomeen.